Je bent het gemiddelde van de 5 mensen waarmee je je het meest omringt

BY Jeroen Meijer | 16 mei 2024 | LEESTIJD: 3 MIN

Je bent het gemiddelde van de 5 mensen waarmee je je het meest omringt. Dus in het beste geval, heb je vooral mensen om je heen, die beter, sneller en effectiever zijn dan jij! Als je in je omgeving kijkt, en het blijkt dat jij boven alles en iedereen uitsteekt, dan is het zinvol om je netwerk te verruimen en op zoek te gaan naar mensen die in jouw ogen boven je staan. Mensen die al bereikt hebben, waar jij van droomt. Dit geldt voor ieder vlak. Je kunt privé een ander netwerk hebben dan zakelijk, of qua sport. Voor ieder netwerk moet je dit afzonderlijk beoordelen.

Sport

Neem nu sport. Het zal geen verrassing voor je zijn dat ik dit netwerk kies. Wanneer je je vooral omringt in je sport met mensen die minder snel/sterk/behendig zijn dan jij, dan neemt de kans op groei en ontwikkeling af. Als jij vooral mensen om je heen hebt die juist sneller/sterker en behendiger zijn dan jij, dan zal je je daar sneller aan optrekken.

Stappen

De kans is ook groot dat wanneer jij gaat stappen met mensen die allemaal vol aan de zuip gaan, dat je meer alcohol drinkt dan wanneer je met een groep bent die de hele avond aan een wijntje nippen. Als jij je vooral omringt met mensen die vinden dat het weekend bedoeld is om los te gaan. Vrijdag is borrelplank dag!

Zaterdag uiteten

Zondag brak en pizzadag!

Als dat is wat je gewend bent en wat je in je omgeving ziet, dan zal je dit zien als normaal. En als jij op maandag afgesproken hebt in de sportschool met mensen die jij er ‘allemaal uit traint’ dan zal je je gemakkelijker laten verleiden om mee te gaan in dat soort ‘niet-werkbare patronen’.

Patronen

De reden waarom ik ze benoem als niet-werkbare patronen is omdat het routines zijn, die op termijn niet bijdragen aan je gezondheid of aan je geluk. Ook al denk je nu misschien van wel.

Als jij je vooral omringt met mensen die vrijdag benaderen als iedere andere dag, soms een drankje drinken en ook nog steeds lekker eten. Maar die mensen zien een kwalitatieve maaltijd met een lekker stukje vlees/vis en veel groenten als lekker eten, dan zal je met zuipgedrag en bitterballen naar binnen schuiven, redelijk buiten de toom vallen. Automatisch, of je het nu wilt of niet, zal je je hieraan aanpassen. En stom genoeg, zal een ander patroon op termijn normaal voor je worden ook al denk je nu dat je hier niet gelukkig van wordt.

Wanneer jij op maandag afgesproken hebt in de sportschool met allemaal mensen die een niveau verder zijn dan jij, zal je ook in je weekend rekening houden met wat je eet en drinkt, omdat je prestaties omlaaggaan na een weekend ongezond eten en drinken. En dat kun je nu net niet gebruiken aangezien je graag op het niveau wilt komen van de rest.

Op die manier kan je omgeving je versterken en verzwakken.

Wees daarom, als je het beste met jezelf voorhebt, kritisch op de mensen met wie je je omringt. Help de mensen die nog niet zover zijn als jij, naar jouw niveau en zoek mensen om je heen die al bereikt hebben wat jij graag zou willen!

 

Wijkse ondernemer? Meld je aan voor de gratis performance sessie

X