ACHT tips om gemotiveerd te blijven - INVORMsport


INVORMsport

8 TIPS om gemotiveerd te blijven

Personal training Wijk bij Duurstede

Hoe blijf je gemotiveerd?

Iedereen komt op een punt dat het lastig wordt om gemotiveerd te blijven. Zeker nu de vakantieperiode eraan komt! Je hebt keihard gewerkt voor een mooi resultaat en deze wil je graag blijven vasthouden, toch?! Maar hoe blijf je gemotiveerd de komende weken?

Wat is motivatie eigenlijk?

Motivatie is het gevoel dat je aanzet tot het beginnen én afmaken van bepaalde taken of doelen. Het aanzetten tot bepaald gedrag. Met dit gedrag denk je iets te krijgen dat je nodig hebt of denkt te hebben.

Hoe zorg je er nu voor om gemotiveerd te blijven om je doel te halen?

Hierbij 8 tips om gemotiveerd te blijven!

  1. Drijfveer!

Het allerbelangrijkste is je drijfveer!

  • Waarom heb je juist dit doel voor jezelf gesteld?
  • Waarom vind je het belangrijk om je doel te behalen?
  • Bepaal voor jezelf hoeveel je ervoor over hebt om je doel te behalen!
  • Wat krijg ik ervoor terug als ik mijn doel behaald heb?

Schrijf deze op en hang die gedachtes en gevoelens op een plek in huis die je dagelijks ziet! Zo vergeet je nooit waarvoor je het doet!

  1. Stel haalbare doelen!

Zorg dat je een doel stelt die haalbaar is. Leg de drempel niet meteen te hoog. Wanneer je een haalbaar doel stelt is het ook leuker om voor te werken! Je weet van jezelf dat jet het kunt, nu moet je het alleen nog bewijzen J.

En hoe motiverend is het, als je tussentijds je doel kunt bijstellen omdat je hem al behaald hebt?!

  1. Werk in periodes (weken/maanden)

Zorg dat je je doel opdeelt in tussentijdse doelen. Splits je doel in weken of maanden. Het werkt mentaal beter om naar kleine doelen te werken. Op deze manier kun je goed gemotiveerd blijven. Stel een verlanglijstje op wat je graag wilt hebben, maar die je jezelf alleen mag geven als je een tussentijdse doel hebt behaald!

  1. Zoek uit wat je zwakke momenten zijn

Je komt altijd moeilijke momenten tegen wanneer je ergens voor werkt. Dat is logisch, maar kijk ook vast vooruit. Op welke momenten heb jij het lastig of op welke momenten krijg je het zwaar? En waarom krijg je het zwaar? Wanneer je dat weet kun je kijken hoe je deze uitdaging aankunt!

  1. Wees trots op jezelf

Zorg dat je trots bent op jezelf, op wat je bereikt en bereikt hebt! Geef ook complimenten naar anderen die werken aan een bepaald doel! Dat helpt motiverend. Je zult merken dat je dan ook complimenten terug krijgt en hier weer meer energie van krijgt!

  1. Zoek naar uitdagingen i.p.v. problemen

Je loopt altijd tegen lastige momenten aan. Wanneer je dit ziet als problemen, zal het ook een probleem worden. Wanneer je deze momenten ziet als uitdagingen, is er altijd een oplossing voor te verzinnen!

  1. Zorg dat iemand je aanmoedigt

Vertel vrienden en/of familie over je doel. Vraag om support een aanmoediging, dit helpt motiverend. Je kunt ook aangeven wanneer je het lastig hebt en extra aanmoediging kan gebruiken.

  1. Vier kleine successen

Als je je doel hebt gesplitst in periodes en deze tussentijdse doelstellingen behaald hebt, is het tijd een voor klein feestje! Zorg dan niet dat wanneer je doel is afvallen je dit gelijk viert met uit eten gaan. Kies voor een andere traktatie. Kies bijvoorbeeld voor een leuk kookboek waar bruikbare recepten in staan, ga met je partner naar de film, koop nieuw servies of koop iets van je verlanglijstje die je opgesteld hebt aan het begin van je traject!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.