Wat is een intervaltraining en waarom is het goed voor je? - INVORMsport


INVORMsport

Wat is een intervaltraining en waarom is het goed voor je?

Wat is een intervaltraining en waarom is het goed voor je?

Wat is een intervaltraining? En waarom is het goed voor je?

Een interval training is een trainingsvorm waar er op verschillende momenten een hoge intensiteit wordt geleverd die dan afgewisseld wordt met een lage intensiteit!

Dat kan met verschillende soorten sporten, denk aan roeien, hardlopen, fietsen of zwemmen.
Door deze vorm van training worden je sportieve prestaties verbeterd, om zo je doelen te halen die je hebt opgesteld. 

Zorg ervoor dat je voordat je aan je interval training begint een goede warming up hebt gedaan.
Omdat de intensiteit van interval trainingen redelijk op kan lopen is dat essentieel om blessures te voorkomen!

Omdat je elke keer op een hoger niveau beweegt dan je in je wedstrijd/normale bezigheden zou doen (over korte periodes) zul je merken dat je wedstrijd niveau stijgt.

Na de hoge intensiteit kom je terecht in de lage intensiteit dat geeft je de kans om bij te komen van de inspanning die je daarvoor hebt geleverd. op lage intensiteit wil je je tempo zo hebben dat je wel in beweging blijft maar goed op adem kunt komen.
Zo zorg je ervoor dat je de opgebouwde afvalstoffen en verzuring in je spieren afvoert en uitrust voor de volgende interval.

Met elke intervaltraining die je doet kan je steeds een langere afstand overbruggen en/of je snelheid of weerstand verhogen.

Na de intensive training (net als elke andere training) geef je je lichaam de rust die nodig is om te herstellen.
dat kost veel energie, die energie verhoogt je verbranding tijdens het herstel waardoor er wat meer kcal worden verbrand.

Waarom is het goed voor je?

Er zijn verschillende voordelen van een intervaltraining.
De conditie wordt verbeterd.
Door de hoge intensiteit verbrand je meer calorieën.
Spieropbouw kan toenemen.
Elke training is een uitdaging.

Voor jou als sporter moeten deze punten voor zichzelf spreken.
Tijdens trainingen wil je elke keer het maximale eruit halen om progressie te boeken.
Dat maakt het een uitdaging om steeds weer beter te worden en tot het uiterste te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.