fbpx

Doelen halen? Ga op zoek naar je drijfveer

Bij ons komen veel mensen met een duidelijk doel. Men wil afvallen, het liefst zoveel mogelijk in een hele korte tijd. Want ja, dat kan op televisie ook. Wij moeten deze enthousiastelingen dan vaak afremmen. Want hoe onrealistischer je doel, hoe groter de kans dat je faalt. Veel belangrijker is het om het ‘waarom’ van je doel te achterhalen. Dan kom je uiteindelijk veel verder.

Vergelijk het met de goede voornemens aan het begin van een nieuw jaar. Maar liefst 83% ervan strandt in de eerste weken van het nieuwe jaar. En hoe voel je je dan? Je voelt je een loser en gaat twijfelen aan jezelf. Als er iets niet bevorderlijk is voor een gezondere leefstijl, is het dat wel.

Veel mensen benaderen hun doelen met een korte termijnvisie. Het liefst slikken ze een wonderpil zodat ze een dag later op gewicht zijn. Maar dat kan natuurlijk niet. Verandering kost tijd en als het te lang duurt, zonder zichtbaar resultaat, haken veel mensen af.

Stel je drijfveer centraal

De mensen die op tv in een paar weken op een ideaal gewicht zijn, laten zelden zien wat zij daarvoor achter de schermen hebben moeten doen. Lang niet iedereen heeft de tijd en het geld om zo intensief te werken aan een doel. Bovendien is het maar de vraag of zo’n aanpak voor jou de juiste is. Door het ‘waarom’ te achterhalen, kom je uiteindelijk veel verder. Want je kan wel tien kilo af willen vallen, maar waarom eigenlijk? Om meer energie te hebben? Om er strakker uit te zien? Omdat de buurvrouw dat ook is gelukt?

Die drijfveer centraal stellen is misschien wel het belangrijkste als je je doel wilt halen. Je drijfveer moet je raken. Bij alles wat je doet, in goede en in slechte tijden, moet dat de achterliggende reden zijn van jouw handelen. Het zorgt ervoor dat je het behalen van je doel positief blijft benaderen. Mis je een echte drijfveer, dan is het moeilijk om door te zetten.

Mini-doelen

Dat lukt niet van vandaag op morgen. Je krijgt altijd te maken met tegenslagen. Het kan zo een jaar duren om goede gewoontes duurzaam te vormen. Die goede gewoontes kan je zien als je mini-doelen die ervoor zorgen dat je je grote doel haalt. Alle mini-doelen dragen daaraan bij en als je er eentje niet haalt, heeft dat effect op een ander mini-doel.

Mini-doelen behaal je niet allemaal in de sportschool. Het gaat bijvoorbeeld ook om het verbeteren van je slaap, stressmanagement en een gezondere voeding. Met trainen kun je vet verbranden, maar als het met je voeding niet goed zit, heeft training weinig zin. Zo zit het ook met weinig slaap. Als je slecht slaapt, functioneert je lichaam hormonaal anders. Als je batterij ’s nachts maar voor 35% is opgeladen, sta je overdag meer open voor verleidingen.

Totaalpakket

Zie het halen van je doel daarom als een totaalpakket waarin fysieke training slechts een hulpmiddel is, maar nooit centraal moet komen te staan. Een goede trainer houdt ook een slaapdagboek bij en praat met zijn klant over stress. Pas als je al die leefstijlfactoren in combinatie met je drijfveer voor ogen kunt houden, lukt het je om nieuwe gewoontes te vormen. Zo gaat uiteindelijk je kwaliteit van leven echt omhoog. Of dat dan snel of langzaam gaat, is van veel minder groot belang.

Wil jij ook werken aan nieuwe gewoontes? Wij houden het totaalpakket in onze trainingen voor ogen. Bel ons gerust voor meer informatie of kom langs voor een gratis proeftraining.

Recente berichten

Het doen en zweten, even vergeten…

Sporten, veel mensen doen het omdat ze vinden dat het moet. Er wordt gedacht dat dit de enige manier is om gewicht te verliezen. Anderen beweren weer dat het totaal niet noodzakelijk is om te doen

Lees meer

Ja, ik wil graag weten wat INVORMsport voor mij kan betekenen!