Loop jij hard omdat je af wilt vallen? - INVORMsport


INVORMsport

Loop jij hard omdat je wilt afvallen? Dan heb ik slecht nieuws voor je

Loop jij hard omdat je wilt afvallen? Dan heb ik slecht nieuws voor je

Loop jij hard omdat je wilt afvallen of omdat je het leuk vindt?

Wanneer je hardloopt omdat je wilt afvallen of zoals wij dat liever noemen: vet wilt verliezen, dan heb ik slecht nieuws voor je.

Hardlopen is verre van de meest geschikte wijze van inspanning voor vet verlies.

  1. De vetverbrandingszone.

De gedachten leeft nog steeds bij sommige mensen dat je het beste vet verliest wanneer je traint/beweegt op een lage intensiteit met een lage hartslag omdat je dan in de “vetverbrandingszone” zit.

Hiermee zou je voornamelijk vet verbranden aangezien je lichaam de voorkeur heeft om vet als brandstof te gebruiken.

Hiermee bedoel ik de vetzuren die in je bloed “rondzweven” wat voortkomt uit je lichaamsvoorraden of een vorige maaltijd en niet het vet dat ligt opgeslagen in je spieren.

Wanneer je trainingsintensiteit de anaerobe drempel overschrijdt (het punt waarbij je lichaam over gaat van vetverbranding naar spierglycogeen en bloedsuiker(glucose)) kan het lichaam niet langer nog primair rekenen op vet.

Hierdoor is de “vetverbrandingszone mythe” ontstaan.

Het feit dat je lichaam primair gebruik maakt van vetten wil niet zeggen dat je puur vet verbrandt!

Voor vetverlies maakt het namelijk niet uit hoeveel vet je acuut verbrandt, het draait uiteindelijk om hoe de energiebalans beïnvloed wordt over een langere periode.

Dus: Wanneer je je voedingspatroon niet aanpast, gebeurt er nog steeds niets.

  1. Van hardlopen val je niet af!

Huh?! Van hardlopen val je niet af??

Nop, ik zie zo enorm vaak mensen hardlopen die zichzelf vooruit moeten schoppen, aan de houding én gezichtsuitdrukking zie je al, die vindt dat niet leuk!!!

De enige reden die ik kan bedenken is dat ze het doen omdat ze denken hiermee goed bezig te zijn en te kunnen afvallen.

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik probeer je niet te laten stoppen met hardlopen, zeker niet als je het wél leuk vindt.

Er zijn tig redenen te noemen waarom je juist wél zou moeten hardlopen, (Ik ben zelf marathon loper) maar afvallen is er niet 1 van!

Als je het niet leuk vindt, dan zal je er ook geen regelmaat in krijgen.

Dingen die je niet leuk vindt om te doen, moet je jezelf toe dwingen. Net als bijvoorbeeld weinig eten (lees: eten met een kcal tekort) of crashdiëten.

Het is altijd maar voor een bepaalde periode vol te houden. Maar wat doe je daarna? Als je het al voor elkaar krijgt om gewicht te verliezen tijdens je “hardloopperiode” dan zal dat waarschijnlijk tijdelijk zijn.

Je hebt namelijk 2 dingen uitgekozen die je liever niet doet en dat vraagt discipline en doorzettingsvermogen. Deze 2 zijn beiden maar beperkt in te zetten.

Sommige mensen hebben “geluk” en gaan hardlopen leuk vinden, lopen hun hoofd ermee leeg en krijgen er energie van! Top!! Deze blog is dan niet voor jou!

Als je het doet om af te vallen dan ben je waarschijnlijk een paar kilo te zwaar, (duhhhh).

Hardlopen is dan redelijk blessure gevoelig aangezien je knieën nogal wat schokbelasting te verduren krijgen.

Daarnaast besteed je waarschijnlijk weinig tijd aan het verbeteren van je looppatroon en misschien loop je zelfs niet eens op hardloopschoenen of oude/slechte schoenen?

“Er zijn zoveel alternatieven!! Zoek iets dat je leuk vindt en wel resultaat biedt op de lange termijn!!”

Dit zijn allemaal oorzaken waardoor (rug/knie/enkel) klachten geleidelijk aan kunnen ontstaan.

Daarnaast ben je bezig met afvallen, je kijkt niet naar wat je eet (verhoudingen koolhydraten, eiwitten en vetten) maar je hebt wel gehoord dat als je hardloopt, je veel koolhydraten moet eten.

Je eet dus van alles en nog wat van wat de reputatie heeft “koolhydraatrijk” te zijn en de eiwitten en vetten worden even vergeten of als minder belangrijk gezien.

NEWSFLASH: Loop je minder lang dan 60 minuten hard??? Maak je dan alsjeblieft geen zorgen over een tekort aan koolhydraten. Dit is zelden het probleem!

Maak je liever druk over een tekort aan eiwitten!

Mocht je het interessant vinden om hier meer over te weten, in een latere blog over voeding en training gaan we dieper in op je eiwitbehoeftes en overige zaken die van belang zijn voor afvallen en spiermassa opbouwen.

Maar hoeveel kilocalorieën verbrand ik nu met hardlopen dan?

De volgende rekensom helpt je bij het uitrekenen van de hoeveelheid kcal die je verbrandt tijdens het hardlopen;

 

Laten we Piet als voorbeeld nemen. Piet weegt 80kg en tijdens een uur hardlopen legt Piet 7,5 miles (12 km) af. De rekensom wordt dan 0,094 x 80 = 7,52 kcal per minuut.

7,52×60(minuten)= 451,2 kcal.

Tijdens een uur lang hardlopen op een tempo van 12 km/u, verbrandt Piet dus 451,2 kcal, had jij dat gedacht?

Je kunt nu voor jezelf uitrekenen hoeveel kcal jij verbrandt tijdens jouw “afvalrondje”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.