Je baalt dat je niet afvalt, ik begrijp je heel goed! - INVORMsport


INVORMsport

Je baalt dat je niet afvalt, ik begrijp je heel goed!

Afvallen doe je in de keuken

Je baalt! Want het is echt niet dat je er geen moeite voor doet.

Je let op je voeding maar het getal op de weegschaal blijft gelijk.

Je sport… ondanks dat ben je niet tevreden met het beeld dat je ziet in de spiegel!

Je bent nog steeds op zoek naar de perfecte training om af te vallen.

Het zou ook geweldig zijn, als jij komende zomer zonder schaamte naar het strand gaat, in je nieuwe zomer outfit!

Hoe mooi is het, als je voor de spiegel staat en bedenkt dat het je toch maar “eventjes” geflikt hebt?

Hoe zou het voelen, als jij de zomer door, complimentjes ontvangt van de mensen om je heen omdat je weer straalt van geluk?

Je nieuwe zomeroutfit staat je goed!

Maar goed, je probeert enkele kilo’s af te vallen maar het is nog niet gelukt.

Dat weet ik, anders zou je dit niet lezen ? Of je begeleidt zelf mensen met afvallen en bent altijd opzoek naar nieuwe kennis, dat kan ook.

Of je leest dit voor ‘een vriend’ natuurlijk.

Welke training is geschikt is om dat doel te bereiken?

Op die vraag is niet meteen een pasklaar antwoord. Sporten is een middel, maar niet hét middel.

Sporten is niet hét middel om af te vallen?

Studies hebben aangetoond dat cardio, High Intensity Training (HIT) en krachttraining kunnen helpen bij het afvallen.

Toch kun je niet alleen vertrouwen op je work-out.

Een van de grootste denkfouten is dat fysieke activiteit per definitie leidt tot aanzienlijk gewichtsverlies.

Gemiddeld blijven de meeste mensen die intensiever beginnen te sporten – vooral als ze daarvoor al aan lichaamsbeweging deden – op gewicht.

Hoe zit dit dan met voeding?

Dit heeft deels te maken met je calorie-inname.

Je kunt goed een paar uurtjes per week extra sporten, maar als je niet je eetpatroon aanpast, zie je maar een beetje resultaat.

Gewichtsverlies treedt pas op als je meer calorieën verbruikt, dan je er binnenkrijgt.

En de gemiddelde Nederlander kan over het algemeen wel iets minder calorieën eten…

Is de intensiteit belangrijk?

De intensiteit is erg belangrijk.

Rustig beginnen met bewegen is natuurlijk al super.

Het helpt je in kleine stapjes richting je doel. Trap daarbij niet in de valkuil om te denken dat je na gedane arbeid als beloning weer wat extra’s kan eten.

Als je écht resultaat wilt zien, dan moet je minimaal 3 keer per week sporten óf 2 keer per week onder begeleiding van een professional.

EN, niet of… En, pas je voedingspatroon aan.

Wat je vaak ziet is dat als mensen meer bewegen, ze beter in hun vel zitten en ze ook gezondere eetkeuzes maken.

In dat geval ben je goed bezig. Voor de gezondheid is beweging altijd een krachtig hulpmiddel.

Maar is er niet een groot verschil van persoon tot persoon?

Er zijn sterke individuele verschillen. Wat ben je al gewend op het gebied van sport? Beweeg je regelmatig? Eet je gezond?

Breng de intensiteit dan omhoog. Dat is belangrijk als je vooruitgang wil zien.

Ieder lichaam reageert ook anders op verschillende soorten lichaamsbeweging.

Er is geen universele benadering om af te vallen. De een valt af van HIT, dan ander van cardio- of krachttraining.

Een combinatie van verschillende trainingsvormen is het allerbeste.

Met cardio verbrand je calorieën en met krachttraining bescherm je je gewrichten met sterkere spieren (en je verbrandt calorieën ;-)).

Het is allebei nodig om klachtenvrij oud te worden. Ga je hardlopen zonder krachttraining, zal je spiermassa geleidelijk aan afnemen. Dat moet je te allen tijde zien te voorkomen.

Maar wat is dan de juiste trainingsstijl voor mij?

Het vinden van de trainingsstijl die het beste bij je past is een beetje zoals het vinden van een partner: het kost veel vallen en opstaan om erachter te komen wat het beste werkt.

Dat heeft te maken met een stukje aanleg. Je hebt mensen die wat atletischer zijn aangelegd, mensen met rondere lichaamsvormen, of mensen die van nature grotere spieren hebben.

Hoe iemand in elkaar steekt, bepaalt bij welke trainingsmethode je het meest baat kunt hebben.

Uiteindelijk zal de training die jij het leukste vindt het beste werken omdat je die het langste volhoudt.

Bij INVORMsport weten we dat jij uniek bent.

Om zeker te weten welke trainingsvorm bij jou past, hebben wij de INVORMcheck.

En omdat aandacht voor voeding minstens even belangrijk en misschien wel het moeilijkste van alles is, helpen wij je ook daar bij.

Wij geven voedingsadvies en plaatsen regelmatig lekkere en gezonde recepten op onze site om ook buiten de gym te werken aan jouw doel!

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met onze voedingscoach Krista

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.