Hoe ziet een intervaltraining eruit? - INVORMsport


INVORMsport

Hoe ziet een intervaltraining eruit?

Hoe ziet een intervaltraining eruit?

Hoe ziet een intervaltraining eruit?

In het vorige artikel over intervaltraining ging het over wat een interval training is en wat het voor je doet.
Vandaag leggen we uit hoe een interval training eruit kan zien.


Methode 1
De Pyramide intervaltraining

Voordat je aan de Pyramide intervaltraining gaat beginnen is het belangrijk om eerst een goede warming up te doen.
Je bouwt je lichaamstemperatuur langzaam op met de verschillende snelheden die je in de training ook gebruikt van langzaam naar snel.

Het verbetert de prestaties als je een warm lichaam hebt en het vermindert de kans op blessures.

Tijdens een Pyramide training kun je verschillende afstanden op een hoge en lage intensiteit uitvoeren. En deze bouw je op.

Voorbeeld.
Hardlopen 🏃🏻‍♂️🏃🏾‍♀️
500m hoog tempo – 400m joggen
750m hoog tempo – 400m joggen
1000m hoog tempo – 400m joggen
750m hoog tempo – 400m joggen
500m hoog tempo – 400m uitlopen.

Je kunt er ook voor kiezen om met minuten te werken die je dan verdeeld in een opbouwende tijd op hoge intensiteit en een gelijke tijd op lage intensiteit.

Door deze trainingsvorm train je in het anaerobe systeem. Dit houdt in dat je op hoge intensiteit werkt waarbij je spieren met weinig zuurstof werken.
Het telkens verbeteren van de afstand of tijd zorgt ervoor dat je langer en sneller zult gaan worden zowel in als buiten de interval trainingen

Methode 2
Extensieve intervaltraining.

Ook hier doe je eerst een goede warming up voordat je start aan de extensieve intervaltraining.

Afhankelijk van je getraindheid kies je een lange of wat kortere afstand of meer of minder rondes.

Bij een extensieve interval werk je met een medium hoge intensiteit 70-80% en kortere rusttijden.

Methode 3
Intensieve intervaltraining

Je begint weer met een goede warming up

De naam van de training zegt het al een intensieve training waarbij je op 80-90% werkt.
Hierbij ligt de intensiteit een stuk hoger als bij de extensieve interval en kunnen de rustpauzes wat langer zijn.
Zo zorg je ervoor dat elke set effectief is.

In principe valt HIIT(high intensity interval training) onder de laatste.

Al wordt deze vaak verkeerd uitgevoerd.
Het doel is dus intervals op hoge intensiteit met voldoende rust om te herstellen.
Vaak zie je korte rust zodat er geen herstel is en de techniek slechter wordt.

Probeer de interval trainingen eens uit en laat ons weten wat je ervan vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.