Heb ik een Personal Trainer nodig en waar moet ik op letten?


INVORMsport

Heb ik een personal trainer nodig en hoe herken ik een goede?

Heb ik een personal trainer nodig en hoe herken ik een goede?

Personal training in Wijk bij Duurstede

Ik weet het nog goed. In 2012 ontstond het idee om in Wijk bij Duurstede een sportbedrijf/sportschool te beginnen gericht op personal training.

Persoonlijke begeleiding voor iedereen.

Ik wilde daarom zowel 1 op 1 begeleiding aanbieden als groepstrainingen.

Bijna iedereen die ik in mijn omgeving sprak kwam met dezelfde reactie:

  • Huh?! Weer een sportschool? Die zijn er toch al genoeg?
  • Personal training in Wijk bij Duurstede, zal dat wel werken dan?
  • Je hebt toch een goede baan als sportinstructeur? Waarom zou je stoppen?

Toch was ik vastberaden! Een bedrijf in personal training moest en zou er komen.

Wat levert personal training op ten opzichte van zelf sporten?

Dat is natuurlijk een belangrijke vraag die beantwoord dient te worden voordat je deze investering doet.

Er zijn veel redenen te bedenken waarom je met een personal trainer zou kunnen gaan werken.

  • Een personal trainer kan goed dienen als een stok achter de deur. Wanneer jij sporten niet leuk vindt, en het daarom niet voor elkaar krijgt om structureel te gaan sporten kan dit een uitkomst zijn.
  • Een personal trainer kan ervoor zorgen dat je precies datgene doet wat nodig is. Niets meer maar ook niets minder. Als je zelf gaat sporten of deelneemt aan groepslessen dan is het vaak zo dat je ‘maar wat doet’. Dit resulteert vaak in onvoldoende resultaat maar ook de motivatie wordt daar niet beter van.
  • Informatie is namelijk motivatie. Als je weet wat je doet en waarom je iets doet, dan kan dit enorm motiverend werken. Je doet niet meer zomaar iets maar je weet dat als je A doet, B het resultaat is. Dat is fijn.
  • Een personal trainer kan daarom voor jou een plan van aanpak maken. Jullie kunnen samen jouw begin situatie bespreken en testen en vervolgens een plan uitstippelen voor een bepaalde periode en daar naartoe werken. Dat geeft overzicht.
  • Daarnaast is het natuurlijk van groot belang dat dit plan wordt uitgevoerd en bijgesteld waar nodig. En ook daarbij kan een personal trainer heel goed hulp bieden. Een goede personal trainer meet de resultaten en ziet wanneer er vooruitgang is. En daardoor dus ook wanneer je stagneert. Op dat moment kun je de hulp en begeleiding het beste gebruiken.

Hoe herken ik een goede personal trainer?

Nu is personal training in de afgelopen jaren een stuk in populariteit toegenomen. Steeds meer mensen zoeken een personal trainer om bovenstaande punten.

Het gevaar daarbij is dat iedere fitness trainer bij de sportschool om de hoek, zich ook meteen personal trainer kan en mag noemen.

Het vak personal training is namelijk niet beschermd. Dat is lastig want op deze manier is het voor de consument heel moeilijk om de goede trainer te onderscheiden van een ‘prutser’.

En als die prutser dan ook nog eens een vlotte babbel heeft, dan wordt het helemaal lastig.

Je doet er goed aan om voordat je met een trainer in zee gaat voor een bepaalde periode, toch eens te vragen naar de opleidingen, cursussen en kennis die hij of zij heeft opgedaan. Ik zou overigens nooit aanraden om met een trainer in zee te gaan waar je verplicht bent meteen een vaste periode af te nemen maar dat ter zijde.

Opleidingen zijn in mijn ogen niet het allerbelangrijkste maar het geeft wel een indruk. In de wereld van sport en gezondheid wordt er razendsnel door ontwikkeld en als je als trainer zijnde niet meegaat dan loop je binnen een aantal maanden achter.

Daarnaast zijn er ook een hoop ervaren trainers die op het wereld wijde web een hoop informatie delen dus je kunt ook altijd vragen wie jouw trainer aanraadt om te volgen en die personen eens te googlen.

Dus welke opleidingen heb je gevolgd en wanneer heb je voor het laatst een opleiding gedaan?

Dit lijken mij geen overbodige vragen. Je kunt dan thuis ook deze even googlen wat de opleidingen inhouden natuurlijk ;-).

Verder is het goed om tijdens jouw gehele traject gepast kritisch te blijven. Waarom doen jullie wat jullie doen?

 

Geloof me maar, er zijn meer trainers die simpelweg willekeurig een x aantal oefeningen uitkiezen, deze in een mooie volgorde plaatsen en dit vervolgens een trainingsplan noemen dan échte trainers die op basis van jouw persoonlijke factoren een doelgericht plan schrijven.

Een goede personal trainer helpt je in eerste instantie natuurlijk bij het bereiken van je doelen. Hij is betrokken bij jouw proces maar weet jou ook te motiveren en stimuleren wanneer dit nodig is.

Daarnaast maakt een goede trainer niet alleen een goed trainingsplan maar een trainingsplan op maat. Dit is een plan die rekening houdt met jouw werk, je privé situatie, met je slaap ritme en je eventuele hobby’s en dergelijke.

Jouw schema wordt op jou aangepast en niet andersom.

Hoe herken ik trainingsschema waar geen personal trainer voor nodig is?

Zo’n trainingsschema is vaak een schema die er vrij eentonig uitzien.

Standaard 3 of 4 setjes van 8-12 herhalingen, een aantal apparaten achter elkaar gezet die in jouw sportschool toevallig ook nog eens naast elkaar staan en geadviseerde gewichten waarbij je als je dit zou verdubbelen, met een beetje moeite de herhalingen ook nog wel zou halen 😉

 

Het is natuurlijk dood zonde als je geld investeert in een personal trainer, dat je alsnog een standaard plan krijgt.

Je gaat er vanuit dat deze trainer ervoor geleerd heeft en dat er een plan op maat gemaakt wordt.

‘Vroeger’ waren dit misschien wel de schema’s die je kreeg van de fitnesstrainer tijdens een introductie les maar we zitten nu in een ander tijdperk. Die fitnesstrainer heet nu personal trainer en dat fitness schema is nu jouw trainingsplan of periodisering.

 

Als jij dus aan het sporten bent met een algemeen trainingsschema, wat altijd beter is dan op de bank blijven liggen…

Dan is er helaas wel het eerste punt van alle voordelen van een personal trainer over.

Hoe herken je een slechte personal trainer?

Een slechte personal trainer heeft geen interesse in jou als sporter.

Als tijdens de intake, de trainer vooral vertelt over wie hij/zij is en hoe goed de sportschool waar je naartoe gekomen bent wel niet is, dan zou ik me al achter de oren krabben.

 

De intake is namelijk bedoeld om een goed beeld te krijgen van JOU.

Er moet vooraf in kaart gebracht worden wie je bent, wat je wilt, wat je al gedaan hebt en hoe je het beste geholpen kan worden.

Er moet dus vooral interesse zijn in jou, om zo een goed beeld van de begin situatie te krijgen.

 

Als jij dan binnen 15 minuten een trainings- en voedingsplan ontvangt, ook dan weet je dat er iets niet klopt. Zo’n plan hoort zorgvuldig uitgewerkt te worden en kun je dus nooit in 15 minuten klaar hebben.

 

Tijdens de training heeft de personal trainer geen aandacht voor jou

Het uur dat jullie met de training bezig zijn, betaal jij de trainer om zijn aandacht aan jou te schenken. Het moet dan natuurlijk niet zo zijn dat de trainer continu met andere sporters druk is of tijdens jouw setje nog even een bericht op social media post.

 

Dat uur is voor jou, werken aan je doelstelling en uiteraard zorgen jullie er samen voor dat het ook nog een beetje gezellig is als daar de ruimte voor is.

Een effectief trainingsplan of zomaar iets doen of zelfs elke training de vernieling in gaan

Hoe herken je een effectief trainingsplan?

Sowieso kun je aan je trainer zelf natuurlijk wel zien of hij/zij het een beetje begrijpt.

Uiteraard hoeft niet iedere trainer een sixpack te hebben maar als jij geholpen wordt bij een gezondere leefstijl, bij sterk en fit worden, dan verwacht je toch ook dat je trainer dat is.

Uiteraard kan iedereen ziek worden en bestaan er onoverkomelijke klachten dus daar heb ik het niet over.

Daarnaast kan het nooit de bedoeling zijn dat jij elke training de vernieling in geholpen wordt en dat je iedere keer opnieuw met de tong op de knieën de deur uitloopt.

Trainen is iets anders dan slopen.

Dus elke keer na de training dagenlang spierpijn hebben en met angst de volgende training tegemoet zien behoort niet tot de normale gang van zaken.

 

Aan de andere kant kan het ook niet zo zijn dat je elke oefening het idee hebt dat je nog wel 5 herhalingen meer zou kunnen doen.

Moet je elke set trainen tot falen?

Hier kun je enorm over uitweiden dus ik ga dit beknopt houden.

Je hoeft zeker niet iedere set tot falen te trainen.

 

1 setje tot maximaal (falen) en de rest 1 a 2 herhalingen eronder levert voldoende stress op dat je lichaam de noodzaak voelt om sterker te worden en zorgt er tevens voor dat je niet al te lang nodig hebt om te herstellen zodat je dit meerdere keren per week kunt doen.

Is een online coach een goed idee?

2 antwoorden:

Ja!

Nee! 😉

Dit is totaal afhankelijk van de coach wederom…. En hoe gemotiveerd jij bent om te trainen.

Het voordeel van een online coach kan zijn dat je door het hele land een coach kunt uitkiezen waar jij je goed bij voelt en je kunt ook nog gewoon in je eigen sportschool je trainingen uitvoeren.

Vaak zie je dat een online coach ook goedkoper is dan een personal trainer die je fysiek ontmoet in de sportschool.

Wel moet je zelf zo gemotiveerd zijn om aandacht te schenken aan het verbeteren van je techniek en hier ook video’s van deelt met je coach.

Het zou immers zonde zijn als je er na een lange tijd trainen achter komt dat je bepaalde oefeningen verkeerd uitvoert.

Mede doordat deze vorm van begeleiding zo in populariteit toenam, zagen wij bij INVORMsport mooie kansen voor Semi Personal Training (SPT).

Met SPT bieden we namelijk nagenoeg dezelfde begeleiding en daarnaast kun je in plaats van trainen in een sportschool, gewoon bij ons terecht om te trainen en ook onder begeleiding van een ervaren personal trainer. Je hoeft dan dus geen video’s op te sturen en krijgt direct feedback van je coach.

 

Qua kosten zijn wij veelal zelfs nog goedkoper ook dan een online coach.

 

En ook onder de online coaches zijn er een hoop verschillen.

Er zijn goede en minder goede, hier zal je dus ook onderzoek naar moeten doen.

 

Afvallen met een personal trainer

Als je niet goed weet hoe het kan dat je overgewicht hebt, dan is het misschien een goed idee om daarover in gesprek te gaan met een specialist. En ja, dat kan ook een personal trainer zijn.

 

Die kan je wellicht inzicht geven in je eetgedrag en daarop aansturen.

Daarnaast kan het goed zijn dat je sporten niet leuk vindt, maar het is wel nodig om op een gezonde manier gewicht te verliezen.

 

Aan de personal trainer dan de taak om sporten voor jou leuk én effectief te maken.

Als jij sporten leuk gaat vinden, dan zal het je minder moeite kosten om structureel 2 keer per week naar de sportschool te gaan.

 

Een van de belangrijkste dingen die ervoor zorgen dat je resultaat haalt is toch wel consistentie.

Je kunt iets super goed doen voor 2 maanden en dan stoppen, of bijvoorbeeld een jaar lang kleine stapjes vooruit maken, dan mag jij raden wie daar uiteindelijk het meeste profijt van gaat hebben.

 

Al met al, veel tekst, en veel informatie.

Ik hoop dat het je een klein beetje gaat helpen om de juiste keuzes te maken zodat ook jij je gewenste doelen gaat bereiken!

 

Mocht je nog vragen hebben, laat het me dan gerust weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.