My road 2 Ironman [deel 3]

Voorbereiding WK IRONMAN

Hoe bereid je je nu voor op +/- 9 uur lang sporten? Wat moet je ervoor doen en wat vooral ook voor laten?

Zwemmen

Het zwemonderdeel is “maar” 3,8 km en wordt dus in +/- een uur volbracht. Hier is niet enorm veel winst te behalen. Mijn idee was dan ook vanaf het begin om daar 2 uur per week aan te besteden en dan met name de techniek verbeteren.

Fietsen

Fietsen is mijn minst goede onderdeel. Ik heb dit (net als zwemmen) ruim 4 jaar niet meer gedaan maar ik heb hier eigenlijk ook nog nooit écht voor getraind.

De vorige keer (2012) heb ik wel m’n km’s gefietst maar nooit specifieke training gedaan terwijl juist interval trainingen op de fiets het meeste resultaat opleveren.

Alleen maar lange stukken fietsen word je uiteindelijk geen snellere fietser van. Het zorgt er enigszins voor dat je het wat langer kunt volhouden.

Het fiets onderdeel is dus wel het onderdeel waar ik écht winst mee kan boeken. Dit doe ik dan ook 4 x per week.

Hardlopen

Zoals gezegd in mn 1e blog heb ik in Oktober 2 x een marathon gelopen. 1x een zware (Zeeland) en 1x een mooie vlakke (Amsterdam). Door deze voorbereiding en het feit dat ik meer een loper ben dan een fietser of zwemmer, hoef ik relatief gezien minder tijd te investeren in het lopen.

Dat houdt in, 3 trainingen per week waarvan de omvang en intensiteit afhangt van de periode waarin ik me bevind.

Naast zwemmen, fietsen en hardlopen is er nog 1 onderdeel enorm belangrijk; Krachttraining

Dit wordt vaak zwaar onderschat maar krachttraining zorgt ervoor dat je sneller wordt, je onderdelen langer kunt volhouden én dat je minder snel blessures oploopt, zeker wanneer je trainingsvolume steeds meer toeneemt.

Voor de snelle rekenaar kom je dus uit op ongeveer 12 trainingen per week!

Daarbij heb ik 1 rustdag en dus worden deze 12 trainingen verdeeld over 6 trainingsdagen.

Training Peaks

Ik kan me voorstellen dat je je nu afvraagt hoe het zit met mijn herstel wanneer je 6 dagen per week meerdere keren per dag traint. Dit wordt allemaal nauwkeurig bijgehouden middels een app genaamd “Training Peaks” (TP).

Deze app kun je als atleet gratis downloaden en de meeste trainers werken hier ook mee.

Je kunt bijvoorbeeld dagelijks je gewicht, rustpols, uren slaap, slaapkwaliteit en gevoel van de dagnoteren. Dit is allemaal waardevolle informatie waar je uit op kunt maken of je redelijk herstelt.

Daarnaast biedt TP je trainer de mogelijkheid om de trainingen tot in detail te formuleren zodat je als sporter precies weet wat te doen.

Maar je bent zelf toch trainer?

Wellicht denk je nu “maar je bent zelf toch trainer? Train je jezelf niet?”

Nee, ik train mezelf niet en dat heeft meerdere redenen.

Ik wil er alles aan doen om mezelf te kwalificeren en daar hoort een specifieke coach bij met verstand van Triathlon/Ironmans.

Everyone needs a coach! Al zou ik het zelf nog zo goed weten, een ander kan je altijd beter coachen.

In mijn ogen heb je iemand nodig die jou objectief bekijkt. Je vindt zelf vaak iets sneller dat je rust nodig hebt of juist dat je wat harder door moet werken terwijl je juist de rust nodig hebt. Iemand vanaf de zijlijn kan dat veel beter beoordelen dan jij terwijl je er middenin zit. Daarom heb ik het genoegen om getraind te mogen worden door Guido Vroemen.

Ik ben in maart bij Guido gekomen voor een sportmedisch onderzoek speciaal voor triatleten.

Tijdens dit onderzoek hebben we onder andere een inspanningsonderzoek gedaan voor fietsen en hardlopen.

Dit geeft een beeld wat de uitkomst is van het onderzoek;

Aan de hand hiervan kon Guido me aangeven zoals hierboven te lezen is, dat het doel dat ik gesteld heb realistisch is mits ik keihard train.

Recente berichten

Doelen halen? Ga op zoek naar je drijfveer

Doelen halen? Ga op zoek naar je drijfveer Bij ons komen veel mensen met een duidelijk doel. Men wil afvallen, het liefst zoveel mogelijk in een hele korte tijd. Want ja, dat kan op televisie ook. Wij moeten deze enthousiastelingen dan vaak afremmen. Want hoe...

Lees meer

Van Vierdaagse naar Powerliften

Van Vierdaagse naar Powerliften Marjolein sport al anderhalf jaar bij INVORMsport. Daar doet zij aan Semi Personal Training (SPT). Voor een sterker en fitter lijf. “En die zwangerschapskilo’s van drie jaar geleden mochten er ook wel af.” In april 2018 voegde ze er een...

Lees meer

Ja, ik wil graag weten wat INVORMsport voor mij kan betekenen!