Yoga lessen - INVORMsport


INVORMsport

Yoga lessen

Yoga lessen

Voor alle lessen is het noodzakelijk zelf een matje mee te nemen!

Gratis Proefweek?

Yoga

Deze les met Yoga houdingen dagen je op een fysiek gebied uit. Je wordt meer bewust van je lichaam, je ademhaling en hoe het werkt. De houdingen zijn er voor bedoeld om zowel je lichaam als geest te trainen en geven je meer kracht, maken je flexibeler en bevorderen je balans. Hierdoor kan de energie beter door je lichaam stromen en zal je lichaam beter gaan functioneren.

De lessen zijn geschikt voor iedereen jong, oud, beginnend of ervaren.

Wij bieden 3 verschillende Yoga lessen aan

Kriya Yoga

Kriya yoga is één van de oudste klassieke yoga vormen uit India. Kri staat voor handelen en ya voor ziel, hetgeen wordt opgevat als het bewust waarnemen van de ziel, of goddelijke in jezelf.
Kriya yoga wordt gezien als een voorbereiding op het pad van yoga. Het pad van yoga dat bestaat uit de acht geledingen van Patanjali (zie raja yoga). De basis van kriya yoga ligt bij de drie laatste stappen van de niyamas (individuele waarde en normen). De drie stappen zijn als volgt. Tapas (discipline), svadhyaya (zelfkennis) en isvarapranidhana (overgave aan het aller hoogste). Deze vorm van yoga leert je om met regelmaat simpele houdingen uit te voeren en dit met volledige overgave te doen. Oftewel met discipline en overgave leer je jezelf kennen.

Voor wie is deze les?
Net zoals bij hatha yoga is deze les voor iedereen. Echter is deze les simpeler en rustiger van aard en een introductie naar hatha yoga, aangezien hatha yoga een stuk uitdagender is. Deze les is dus uiterst geschikt voor mensen die op leeftijd zijn of kampen met lichamelijke tekortkomingen. Zoek je meer uitdaging, kijk dan even bij de hatha yoga.

Wat doen je in deze les?
In principe is de opbouw van de les hetzelfde als bij een hatha yogales. We beginnen met vijf minuten ontspanning. Dit om de aandacht bij jezelf te brengen, hier en in het nu. Daarna beginnen we met de simpele oefeningen en houdingen. Om toch een beetje de uitdaging op te zoeken, zullen er ook één of twee uitdagende houdingen tussen zitten. De les eindigt met een ontspanning van tien minuten. Daarna drinken we een kopje thee. Ook krijg je wat huiswerk mee, zodat je leert om thuis dagelijks iets aan yoga te doen.

Hatha yoga

Hatha yoga is één van de vijf klassieke vormen van yoga en heeft net zoals de Raja yoga zijn oorsprong in India. Het is een vorm van yoga die wordt gezien als voorbereiding op Raja yoga. Waar bij Raja yoga het accent ligt op meditatie en bevrijding, ligt bij Hatha yoga het accent meer op de beoefening van lichaamshoudingen (asana’s) en ademhalingstechnieken (pranayama). Het doel is om een volledige beheersing van het lichaam te krijgen, zodat lang zitten in meditatie makkelijker wordt.

Ha staat voor zon en tha voor maan. Dit geeft eigenlijk aan dat we altijd te maken hebben met dualiteit, denk maar aan yin en yang, goed en kwaad, zwart en wit, enz. Door met de aandacht tijdens een houding te gaan naar een punt in het lichaam, ontstaat er een momentje van éénpuntige gerichtheid. Op dat moment ben je even uit de dualiteit en ontstaat er rust en balans, je ontstrest en onthaast. Daarnaast hebben veel houdingen een positief effect op je zenuwstelsel, klieren en andere belangrijke organen met als resultaat een soepel lichaam.

Voor wie is deze les?

De Hatha yoga les is voor iedereen. Heb je nog nooit aan yoga gedaan, dan is dit de perfecte les om mee te beginnen. De les gaat in een rustig tempo en de houdingen zijn simpel. Yoga is geen sport, het gaat niet om presteren of competitie, maar puur om het leren kennen van jezelf. Ook voor de wat meer gevorderde yoga beoefenaar is deze les fijn, juist vanwege de eenvoud. Er ontstaat ruimte om lekker tot jezelf te komen zonder dat je hoeft na te denken over de moeilijkheidsgraad van een oefening.

Wat doe je in deze les?

We beginnen met een ontspanning van vijf minuten. Dit is om even de aandacht te verleggen van wat je die dag gedaan hebt naar het moment van nu. Het moment in de yogaruimte tijdens de yogales. Na deze ontspanning beginnen we met het actieve deel. Deze beginnen we met simpele oefeningen om de doorbloeding in het lichaam op gang te brengen ter voorkoming van blessures. Daarna volgen de yogahoudingen (asanas) veelal met ondersteuning van de ademhaling (pranayama). Deze doen we staand, zittend en liggend. Na de houdingen volgt een ontspanning van ongeveer 10 minuten. We sluiten de les af met een kopje thee.

Yin Yiga

Yin yoga is een langzame rustige vorm van yoga. De houdingen worden voor langere tijd vastgehouden; drie tot vijf minuten. Op deze manier wordt het bindweefsel langzaam gerekt en gehydrateerd en blijven de gewrichten soepel. Zo wordt er ruimte gecreëerd in het bindweefsel en de gewrichten. Bindweefsel ondersteunt, verbindt, beschermt onze organen en geeft ons lichaam structuur. Daarnaast zal de beoefenaar ook het al bekende stemmetje in het hoofd gaan ervaren. Het stemmetje wat vertelt dat je het helemaal niet meer fijn vind, of misschien wel. En dan is het de uitdaging je hier aan over te geven. Het mooie van deze westerse vorm van yoga is, dat je duidelijk de overeenkomsten ziet met kriya en hatha yoga.

Voor wie is deze les?

Deze les is bedoeld voor de wat gevorderde yoga beoefenaar. Heb je ervaring met hatha yoga en wil je eens wat anders of zoek je meer uitdaging, is dit zeker de moeite waard!

Wat doe je in deze les?

Het begin van de les zal hetzelfde zijn als bij de kriya en hatha yoga. Vijf minuten ontspanning, daarna kleine oefeningen om het lichaam wat op te warmen. Vervolgens gaan we verder met een aantal houdingen die toewerken naar twee of drie houdingen die we lang aanhouden. De les eindigt met een ontspanning. In tegenstelling tot de klassieke vormen van yoga, wordt hier met hulpstukken gewerkt.

Yoga, Pilates en Pump INVORMsport

Meld je nu aan voor een Gratis Proefweek